Lokal håndverksbrus setter Stavanger på kartet

Fra epler og rabarbra i hagen til ekte håndverksbrus på kjøl i butikkene. Safteriet på Hillevåg har de siste årene tatt nye steg som lokal produsent, og det merkes.
25.august 2025 Safteriet AS
Alle variantene av Fruktsmekk samlet. Til høyre den testvinnende julebrusen Fruktsmekk Jul + Nyttår, som kun produseres én gang i året i begrenset antall.

Siden 2011 har Safteriet produsert drikke med rene råvarer og ekte håndverk. Mange i Stavanger kjenner bedriften for saft og most på de ikoniske glassflaskene, men de siste årene har Safteriet også etablert seg som en seriøs brusprodusent.

 

Fra 2000 til 45.000 liter

Med egen bruslinje på Hillevåg har de økt salget av Fruktsmekk-brusen fra knappe 2000 liter til over 45.000 liter i året, og serien står nå for en fjerdedel av omsetningen.

For Safteriet handler brus ikke om massemarkedet, men om smak, kvalitet og lokal stolthet, forteller daglig leder Victoria Lyhne. Råvarene hentes fra bønder og leverandører de kjenner personlig, og noen ganger sendes brus tilbake laget på deres egne avlinger. Det gir en verdikjede der alle vinner.

Bruslinjen var en stor investering for den lille bedriften, men den har gitt tydelige resultater. Ikke bare har salget vokst, men satsingen har styrket teamet.

 

LES OGSÅ: Nordic Edge med sentral rolle i stor EU-satsning

 

Dette er teamet

Produksjonsmedarbeider Kristoffer Lilleland, som startet som sommerhjelp for åtte år siden, tok ansvaret for å lære seg brusproduksjon fra bunnen av, inkludert et kurs i København. I dag er han blitt Safteriets egen brusmester og sikrer at hver eneste Fruktsmekk smaker som den skal.

Ved hans side står Robert Benedek, som sørger for at produksjonen går knirkefritt i hverdagen, og Steinar Aanestad, som har vært med helt siden starten og holder tett kontakt med bønder og leverandører for å sikre at de beste råvarene finner veien inn i flasker og bokser.

Sammen utgjør de et team som kombinerer erfaring, nysgjerrighet og ekte lidenskap for håndverket.

Også designet har fått mye oppmerksomhet. Lokale designer Alex Bouche står bak uttrykket til Fruktsmekk-serien, som har gitt Safteriet et mer moderne og «edgy» preg og gjort dem lett gjenkjennelige i butikkhyllene.

 

SUMMER HUB: Derfor kan Leo og Katie tenke seg å bli i Stavanger

 

Krevende konkurranse

Det norske brusmarkedet er krevende, men Safteriet ser ikke seg selv som konkurrent til de store merkene. Snarere ønsker de å være et alternativ for kvalitetsbevisste kunder. Med trofaste leverandører, lojale kunder og et dedikert team på Hillevåg har de vist at det er plass til ekte håndverksbrus på det norske markedet. Så neste gang du ser Safteriet i butikk eller på restaurant, husk at håndverksbrus ikke bare er en trend men lages rett her i Stavanger.

Andre liknende nyheter

Haver Advokatfirma inviterer til stafett for TV-aksjonen

Haver Advokatfirma arrangerer i oktober stafett i Bryne og Stavanger sentrum til inntekt for årets TV-aksjon. Målet er å samle næringslivet til et eng…

Aker BP velger Sopra Steria som strategisk partner for digital prosjektgjennomføring

Gjennom et femårig partnerskap skal Sopra Steria bidra til å effektivisere oljeselskapets digitale satsinger. Målet er å sikre bedre leveranser, tydel…

Aslak Sira Myhre ny konserndirektør i Lyse

Aslak Sira Myhre blir ny konserndirektør i Lyse. Den tidligere nasjonalbibliotekaren skal lede kommunikasjon, samfunnskontakt og strategi i Lyse-konse…

2025-08-25

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra Intuvio