40 år for tryggere bolighandel: Takst Team markerer jubileum

Da bankkrisen rammet på midten av 80-tallet, valgte Leiv Haga og Harald Kommedal en ny vei. De jobbet begge i Rogalandsbanken med byggeledelse og taksering, men så et behov for en mer robust organisering av takstfaget. I 1985 startet de Takst Team.
– Vi ville skape et fagmiljø. De fleste drev alene, men vi valgte å bygge et firma. Det ga oss et helt annet grunnlag for å utvikle kompetanse og dele erfaringer, sier gründer og tidligere daglig leder Leiv Haga.
Det gode kollegiale samarbeidet var også med på å gjøre det valget enklere. Etter hvert på 1980-tallet ble Svein Maribu og Sissel Lærdal Stensønes med. Fire tidligere og nåværende daglige ledere, samt tidligere kontorleder.
Det begynte med skadetaksering
Fra starten i 1985 var det skadetaksering som var hovedinntektskilden. Takst Team har vært koordinator for Naturskadepoolen fra Sognefjorden til Arendal ved flere store hendelser. Ved siste store hendelse (ekstremværet Hans) håndterte Takstnett omtrent 2500 skadesaker for forsikringsselskapene.
LES OGSÅ: Rigger Pionér: – Løfter fram de som tør å satse
Trygger bolighandelen
Gjennom fire tiår har Takst Team vært en hjelper for både meglere, kjøpere og selgere. Tilstandsrapportene fra firmaet har satt en standard i regionen.
– Jeg har brukt Takst Team i 20 år. De leverer rapporter som både meglere og kjøpere forstår, og vi vet at kundene får gode svar om de ringer direkte til takstingeniøren. Det gir trygghet for alle parter, sier eiendomsmegler Thomas Fanebust i Eiendomsmegler1.
Thomas Fanebust i Eiendomsmegler1.
Den hjelperrollen beskrives som en rød tråd gjennom historien.
– Vår kompetanse skal trygge eiendomshandelen. Vi er til for kundene, uansett om de sitter på kjøper- eller selgersiden, sier daglig leder Bjørn Åge Maribu og andre generasjon takstingeniør, som har vært i selskapet siden 1998.
Pionerer på tilstandsrapporter
Tidlig var Takst Team med på å forme dagens praksis for tilstandsrapporter. På Jæren og i Stavanger ble det nærmest umulig å selge bolig uten rapport. Og det skjedde lenge før lovverket stilte krav, som det gjør nå.
Eiendomsmeglere som Kåre Mæland så behovet, og det ble utviklet rapportmaler i samarbeid mellom takstbransjen og eiendomsmeglerbransjen. Etter hvert ble det en selvfølge. Senere regulert.
– Vi så betydningen av å få en tilstandsrapport, og markedsførte det som en viktig del av opplysningene som ble gitt om eiendommene som ble lagt for salg. Jeg var medlem av både Boligtakstutvalget og Takstlovutvalget og Takst Team var veldig positive til produktet og bidragsyter ved utviklingen av tilstandsrapportene. Det har vært betydningsfullt å ha tilstandsrapporter, sier Mæland.
I dag er kvaliteten dokumentert: Trygghetsindeksen som utarbeides i samarbeid mellom Norsk takst, meglerbransjen, Forbrukerrådet og Huseierne viser at det nå er færre alvorlige konflikter i den Norske bolighandelen.
LES OGSÅ: H2-konferansen: – Veldig gode nyheter for Norge
Del av noe større
Takst Team har vært medlem av Norsk takst helt siden starten. Administrerende direktør i Norsk takst, Daniel Ø. Helgesen, mener firmaet har spilt en nøkkelrolle.
Daniel Ø. Helgesen, direktør i Norsk takst
– Takst Team har vært en kulturbærer i bransjen. De har banet vei for mye av det som i dag er forskrift og standard. De er viktige regionalt, men også nasjonalt. Gjennom 40 år har de bidratt til å heve kompetansekravene og vært en verdig bruker av Norsk taksts logo som kvalitetsstempel, sier Helgesen.
Det hører også med til historien at Takst Teams ansatte gjennom 40 år har vært aktive bidragsytere i Norsk takst, eller Norges Takseringsforbund som det het da de ble medlem.
I dag sitter Takst Teams daglige leder, Bjørn Åge Maribu, som visepresident i bransjeforeningen og bidrar på nasjonalt nivå. Digitalisering og effektiv drift Utviklingen har vært enorm, også i senere år. I 2019 digitaliserte Takst Team alle prosesser. Det ga effektiv flyt og gjorde at firmaet sto sterkere under koronapandemien.
– Vi har alltid sett fremover. Som Miljøfyrtårn-sertifisert selskap er vi opptatt av å levere tjenester med minst mulig miljøavtrykk. Samtidig var vi med å etablere Takstnett, som gir oss både styrke i markedet og fellesskap med andre profesjonelle foretak på nasjonalt nivå, sier Maribu.
I dag teller selskapet 14 ansatte – tolv takstingeniører og to i administrasjonen – og miljøet beskrives som tett og inkluderende.
– Vi trives her og spiller på lag. Folk slutter stort sett ikke hos oss. Det er vi stolte av, sier Maribu.
LES OGSÅ: Polske LOT til Sola: – Dere får en fantastisk hub
40 år – og klare for fremtiden
Fire tiår etter oppstarten er Takst Team fortsatt blant landets største rendyrkede takstfirmaer. Samtidig er ambisjonene tydelige: å være innovative, uavhengige og alltid kompetente.
– Vi har all grunn til å være stolte. Vi har fått det til, og det har stort sett bare gått én vei, sier gründer Haga.
Maribu nikker gjenkjennende.
– Vi bygger troverdighet hver dag. Målet er enkelt: Kvalitet i alle ledd. Vår kompetanse er din trygghet.
Andre liknende nyheter
Haver Advokatfirma inviterer til stafett for TV-aksjonen
Haver Advokatfirma arrangerer i oktober stafett i Bryne og Stavanger sentrum til inntekt for årets TV-aksjon. Målet er å samle næringslivet til et eng…
Aker BP velger Sopra Steria som strategisk partner for digital prosjektgjennomføring
Gjennom et femårig partnerskap skal Sopra Steria bidra til å effektivisere oljeselskapets digitale satsinger. Målet er å sikre bedre leveranser, tydel…
Aslak Sira Myhre ny konserndirektør i Lyse
Aslak Sira Myhre blir ny konserndirektør i Lyse. Den tidligere nasjonalbibliotekaren skal lede kommunikasjon, samfunnskontakt og strategi i Lyse-konse…