
To timer til Bergen? Sjekk gevinstene med ny E39
Vestlandet samlet seg til Vestlandsk aften tirsdag, Arendalsukas andre dag. Før middag, nettverking og hyggelig samvær, var det foredrag om ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen.
BILDEGALLERI: Disse var på Vestlandsk Aften tirsdag kveld
Menon Economics, som har gjennomført rapporten, presenterte de oppsiktsvekkende funnene foran en fullsatt konferansesal ombord på Rygerelektra, båten til Stavanger-regionen, i Arendalsuka.
Ny ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen vil redusere reisetiden mellom byene med 2,5 time – fra 4,5 timer til 2 timer. Dette vil gi store gevinster for både bedrifter og privatpersoner. En dagstur til Bergen er absolutt innenfor rekkevidde for rogalendingene.
Ny vei, fri for ferjer, er en stor investering som vil gi ringvirkninger for næringslivet i regionen og bidra til næringsgevinster gjennom både forsterkede og nye klyngerdannelser.
Etter foredrag og framleggelse av rapporten om ny E39 mellom Stavanger og Bergen, var det debatt. Ordstyrer Tormod Andreassen, 2. nestleder i Frp Terje Søviknes, fylkesordfører i Rogaland Ole Ueland (H), stortingsrepresentant Liv-Kari Eskeland (H), statssekretær Tom Kalsås (Ap), fylkesordfører i Vestland Jon Askeland (H) og Anders Riise, fylkesordfører i Møre og Romsdal (H).
Hovedfunnene i rapporten:
- 98 færre drepte og hardt skadde i trafikken.
- Ny E39 vil spare næringslivet for flere titalls milliarder kroner, fordi man får raskere og mer effektiv godstransport. Det er snakk om 400.000 godstimer spart per år.
- Kjøretiden mellom Stavanger og Bergen vil gå fra 4,5 til 2 timer. Reisende vil spare fem millioner timer per år, eller hele 570 år per år for privatpersoner, når hele strekningen er ferdigbygget.
- E39 Stavanger – Bergen er langt bedre investeringer for samfunnet enn SVVs eksisterende NTP portefølje. Å prioritere Hordfast, i tillegg til Smiene- Harestad og Klauvaneset – Vågsbotn vil øke lønnsomheten i SVVs portefølje med 39 milliarder kroner.
BILDEGALLERI: Arendalsuka tirsdag på Energihovedstaden
– Nesten like mye som formueskatten
Rapporten ble presentert av Sveinung Fjose, partner i Menon Economics.
– 20 milliarder kroner i sparte bedriftsøkonomiske transportkostnader – det er mer enn samlet eiendomsskatt i Norge. Og nesten like mye som hele formueskatten. Når formueskatten får så mye oppmerksomhet, så bør også denne investeringen som gir så mye også få en del oppmerksomhet, sier Fjose.
Rapporten ble også omtalt i Bergens Tidende: Mener fergefri E39 vil spare nær 100 liv og ulykker
BILDEGALLERI: Glimt fra Arendalsuka onsdag
– Vil vi fortsatt ofre menneskeliv?
Han ga rapporten til Jan Ertesvåg, styreleder i Stavanger2Bergen.
– Dette vil være en «game changer» for Vestlandet. Vi trenger å styrke klyngene – der verdiskapingen i Norge faktisk skjer, sier Ertesvåg.
– Vi sitter på en trygg gren i dag. Om ti år kan det hende grenen ikke er like trygg. Politikerne må tenke langsiktig og prioritere, fortsetter han.
Ertsvåg trekker også spesielt frem sikkerheten, at veien blir tryggere og sparer liv.
– Med veien vi har i dag er vi faktisk villige til å ofre menneskelig. Kan vi leve med det? Nei, det kan vi ikke. Vi har en plikt til å gi innbyggerne trygge veier, sier styrelederen i Stavanger2Bergen.
Andre liknende nyheter
Næringsforeningen satser tungt på forsvarsindustrien
Økt satsing på forsvar og beredskap betyr store muligheter for et stort antall bedrifter i Stavanger-regionen. Næringsforeningen skal nå kartlegge mul…
Boligprisene: Dette tror bransjen vil skje i 2026
60 prosent av deltakerne på Boligkonferansen tror boligprisene vil stige inntil ti prosent neste år. 38 prosent tror prisene vil stige mer enn ti pros…
Hva slags næringsliv har Stavanger-regionen i 2035?
Hvor er vi på vei? Hvilke områder og næringer vil vokse? Hvem kan forsvinne? Hvordan rigger vi regionen for framtiden? Vi har spurt ti næringslivstopp…