
Kan starte tidligere på E39: – Det er en festdag
Nye E39-veiprosjektene Smiene-Harestad og Figgjo-Ålgård kan starte opp fem år tidligere enn planlagt. Bymiljøpakken vil bruke penger fra sin bompengekasse for å komme i gang.
Det skriver Stavanger Aftenblad torsdag.
De to prosjektene har en samlet prislapp på 7,3 milliarder kroner. Av dette skal 5,4 milliarder finansieres med bompenger.
Ros fra Næringsforeningen
Næringsforeningen i Stavanger-regionen jubler.
– Når en nå kan komme i gang med å fikse regionens to største flaskehalser så er det ikke bare en milepæl, det er en festdag. Jeg gleder meg over den politiskviljen til å nå løse regionens to største flaskehalser. Dette har vi ventet på lenge og endelig skjer det, sier administrerende direktør Harald Minge.
Han fortsetter:
– Det er viktig for legitimiteten til Bymiljøpakken at også veiprosjektene prioriteres. Skal vi bygge regionen er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Kollektivsatsningen er avgjørende for storbyregionen, men det er og veibygging, poengterer Minge.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen har lenge jobbet for fortgang på prosjektene på E39:
LES OGSÅ: E39: – Vi ser en stor forbedring
LES OGSÅ: Til Oslo for å framsnakke E39
LES OGSÅ: NTP-forliket: – Fra vondt til verre
Har penger på bok
Ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg skal til stilling til forslaget når styringsgruppe møtes neste uke.
Ifølge Aftenbladet har Bymiljøpakken mye bompenger på bok, 1,7 milliarder kroner. Årsaken til det er at framdriften i prosjektene har vært lavere enn planlagt.
Forslaget skal kvalitetssikres av Vegdirektoratet før det sendes til politisk behandling i kommunene.
Andre liknende nyheter
Næringsforeningen satser tungt på forsvarsindustrien
Økt satsing på forsvar og beredskap betyr store muligheter for et stort antall bedrifter i Stavanger-regionen. Næringsforeningen skal nå kartlegge mul…
Boligprisene: Dette tror bransjen vil skje i 2026
60 prosent av deltakerne på Boligkonferansen tror boligprisene vil stige inntil ti prosent neste år. 38 prosent tror prisene vil stige mer enn ti pros…
Hva slags næringsliv har Stavanger-regionen i 2035?
Hvor er vi på vei? Hvilke områder og næringer vil vokse? Hvem kan forsvinne? Hvordan rigger vi regionen for framtiden? Vi har spurt ti næringslivstopp…