– Hordfast må bygges nå!
– Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er avgjørende for konkurransekraften langs kysten. Kun ti prosent er bygget så langt, påpekte Bernt Jæger, administrerende direktør i Næringsforeningen Haugalandet.
Torbjørn Brosvik, daglig leder i Stord Næringsråd, fulgte opp:
– Vi må ha Hordfast prioritert i Nasjonal Transportplan (NTP). Det vil kutte reisetiden mellom Stavanger og Bergen med 45 minutter, det knytter sammen én million innbyggere på Vestlandet i en region som står for 33 prosent av fastlandseksporten, sa Brosvik.
Det har skapt skarpe reaksjoner at byrådet i Bergen har foreslått å utsette Hordfast, i kommunens innspill til NTP. Næringsforeningene på Vestlandet er i alle fall unisone i sin støtte til prosjektet – noe det ble gitt tydelig beskjed om i møtet med stortingspolitikerne på Vestlandet.
– Det er et svik mot Vestlandet dersom Bergen snur ryggen til Hordfast, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.
I tillegg til samferdsel og E39, var også formueskatten, lakseskatten, utflytting av statelige arbeidsplasser og innleiereglene noe av det som var på agendaen – på det som var det første felles benkemøtet med næringslivet på Vestlandet etter pandemien.
Andre liknende nyheter
Næringsforeningen satser tungt på forsvarsindustrien
Økt satsing på forsvar og beredskap betyr store muligheter for et stort antall bedrifter i Stavanger-regionen. Næringsforeningen skal nå kartlegge mul…
Boligprisene: Dette tror bransjen vil skje i 2026
60 prosent av deltakerne på Boligkonferansen tror boligprisene vil stige inntil ti prosent neste år. 38 prosent tror prisene vil stige mer enn ti pros…
Hva slags næringsliv har Stavanger-regionen i 2035?
Hvor er vi på vei? Hvilke områder og næringer vil vokse? Hvem kan forsvinne? Hvordan rigger vi regionen for framtiden? Vi har spurt ti næringslivstopp…



