
Fra egosystem til økosystem: Norsk næringsliv må tenke nytt rundt bærekraft
I lys av de økende globale bærekraftsutordringene ser Simen Knudsen behovet for en dypere endring i hvordan næringslivet nærmer seg problemene. Han trekker fram to klare utfordringer: Den isolerte tilnærmingen mange selskaper har til sirkulærøkonomi, og den begrensede tiden og kompetansen som dedikeres til bærekraftsinnovasjon innad i selskapene.
– Mange prøver å bli sirkulære alene. Vi ser ofte at mange gode sirkulære initiativ strever fordi resten av verdikjeden de er en del av fremdeles har lineære forretningsmodeller, sier Knudsen.
Han påpeker at reell forandring krever etablering av sirkulære økosystemer hvor hele verdikjeden er involvert. Knudsen gir også uttrykk for bekymring rundt næringslivets tilnærming til bærekraftsarbeid.
– Hadde det vært mer bærekraftsressurser inn i strategi og innovasjonsarbeidet kunne man innovert seg ut av de dårlige resultatene, forteller han.
Dette samsvarer med Æras tilnærming når de samarbeider med selskaper. Metoden de bruker innebærer strategisk innovasjon gjennom designmetodikk, hvor målet er å skape mer lønnsomhet ved å bli mer bærekraftig.
Med Pionér-konferansen rett rundt hjørnet vil Knudsen dykke dypere inn i temaet, og presentere verktøy for å håndtere de systemiske utfordringene.
Trykk HER for mer informasjon om programmet til bærekraftskonferansen Pionér 2023.
Andre liknende nyheter
Næringsforeningen satser tungt på forsvarsindustrien
Økt satsing på forsvar og beredskap betyr store muligheter for et stort antall bedrifter i Stavanger-regionen. Næringsforeningen skal nå kartlegge mul…
Boligprisene: Dette tror bransjen vil skje i 2026
60 prosent av deltakerne på Boligkonferansen tror boligprisene vil stige inntil ti prosent neste år. 38 prosent tror prisene vil stige mer enn ti pros…
Hva slags næringsliv har Stavanger-regionen i 2035?
Hvor er vi på vei? Hvilke områder og næringer vil vokse? Hvem kan forsvinne? Hvordan rigger vi regionen for framtiden? Vi har spurt ti næringslivstopp…